Ontspanning

De definitie van ontspanning: het geestelijk en lichamelijk tot rust komen.

Meer en beter leren ontspannen is van deze tijd. De zelfhulpboeken, coaches, retraites en therapiemogelijkheden vliegen ons om de oren. Zie in het woud van al dat aanbod en al die mogelijkheden nog maar eens te vinden wat bij jou past….

Laten we beginnen met proberen om te omschrijven wat echte ontspanning is, dat is namelijk nogal ingewikkeld want dat verschilt per persoon. Voor mij betekent echte ontspanning dat mijn hoofd rustig is, dat er niet teveel gedachten tegelijk door mijn hoofd razen, dat mijn lijf zacht voelt en dat ik rustig kan ademhalen. Ik kan bijvoorbeeld heel goed ontspannen in een hete sauna: daar kan ik het alleen uithouden als ik in het huidige moment blijf, geen ingewikkelde gedachten denk en me focus op mijn ademhaling en mijn lijf. Zodra het druk wordt qua gedachten kan ik niet meer in de sauna blijven.

Wat is ontspanning voor jou? Hoe voelt dat in je lijf? Wat doe jij het liefst om te ontspannen? Mediteren, wandelen, naar de sauna, een boek lezen, muziek luisteren?

Heb je wel eens opgemerkt dat ontspanning zich niet laat afdwingen? Dat je niet tegen je zelf kunt zeggen ik ga nu gewoon even een uur ontspannen? Het is een staat die we slecht kunnen beïnvloeden, het moet soort van uit zich zelf ontstaan. Je bedenkt vaak achteraf: wat was ik toen relaxt.

Mediteren wordt vaak gebruikt om een ontspannen staat te bereiken en dat lukt heel vaak niet; ga maar eens 10 minuten met je ogen dicht in de kleermakerszit op een kussen zitten en dwing jezelf om te ontspannen. De kans is groot dat dit niet lukt, je hoofd bombardeert je met gedachten en voordat je het weet ben je met die gedachten aan de haal gegaan en ben je niet ontspannen.

Vanuit Mindfulness en ACT (Acceptatie en Commitment Training) leer je dat het er niet om gaat om je hoofd stil te zetten, maar juist te observeren wat er in je hoofd allemaal gebeurt, zonder dat je aan de haal gaat met al die gedachten. Je leert opmerken: oh kijk daar is onrust, daar is plannen maken, daar is angst. Vervolgens label je deze gedachten niet, je observeert ze en weet dat gedachten en gevoelens komen en gaan.

We denken per dag gemakkelijk 70.000 gedachten en we zijn eigenlijk heel goed in staat om niet met al die gedachten iets te doen, we zijn in staat om veel van die gedachten te laten zijn zonder dat we erop acteren. Dat mechanisme kan ons erg goed helpen om wat minder bezig te zijn met alles wat er in ons hoofd gebeurt en meer in het huidige moment te zijn.

Voor mij is in het huidige moment zijn ontspanning, ik ben niet bezig met wat er was en ook niet met wat er komt. Ik ben hier nu.

Wil je samen met me kijken wat ontspanning voor jou is en hoe je Mindfulness en ACT kunt inzetten om meer in het huidige moment te zijn? Bel, app of mail me gerust!

deel dit verhaal

reageren op dit verhaal?

Vond je het een interessant verhaal?

Lees dit ook eens

Ontspanning

Ontspanning is iets waar we in deze naarstig naar op zoek zijn. De zelfhulpboeken, coaches, retraites en therapiemogelijkheden vliegen ons om de oren. Zie in het woud van al dat aanbod en al die mogelijkheden nog maar eens te vinden wat bij jou past….

Omgaan met lastig gedrag!?

Omgaan met lastig gedrag? Wat is lastig gedrag, is daar een definitie van te maken? Nee, ik denk van niet, want wat voor mij lastig

Hey, is er iets waar ik je mee kan helpen?